Scurtă descriere a metodei terapeutice Somatic Experiencing

 

Somatic Experiencing® (Experiențierea Somatică) este o formă de terapie complexă menită să amelioreze simptomele tulburării de stres post-traumatic (PTSD) și alte probleme legate de sănătate, de traume mentale și fizice cum ar fi depresia, memoria traumatică înmagazinată la nivelul corpului, flashback-urile, atacurile de panică, concentrându-se asupra senzațiilor corpului (a experiențelor somatice) percepute de client. Această metodă a fost dezvoltată de dr. Peter A. Levine și este o abordare asupra trupului și a minții în vederea vindecării traumei și a îmbunătățirii gradului de reziliență.

Sănătatea minții este sănătatea corpului și le putem obține prin schimbarea stilului de viață.

SE este o modalitate de tratament psiho-biologică care oferă:

  • Un cadru de evaluare a situației în care o persoană este “blocată” în lupta, s-a retras și / sau și-a înghețat răspunsurile adecvate;
  • Instrumente clinice pentru a rezolva aceste stări fixe (rigide), pentru a transforma modelele vechi și pentru a îmbunătății gradul de reziliență (noțiunea de reziliență face referire la capacitatea cuiva de a se actualiza într-un mod cât mai flexibil și sănătos la o situație dată, ”a se aduce la zi”).

Cum ajuta SE?

Sursa traumei işi are originea în impactul evenimentului asupra sistemului nervos.

Trauma nerezolvată, nevindecată generează dereglări, disfuncții la nivelul sistemului nervos:

  • Generează efecte de care oamenii nu sunt conștienți că sunt conexe cu experiențele lor traumatice din trecut, generează dezechilibre în plan bio-psiho-social, care conduc către comportamente dezadaptative;
  • Afectează regiunea subcorticală a creierului nostru care nu este ușor de accesat prin vorbire.

Terapiile tradiționale abordează rezolvarea traumei prin intermediul sistemelor creierului cortical –  (limbaj, gândire conștientă, memorie explicită).

Somatic Experiencing apelează la sistemele creierului subcortical (senzații ale corpului, dinamică inconștientă, memorie implicită) pentru a susține siguranța și reechilibrarea sistemului;

  • Se focalizează pe felul în care corpul influențează gândurile, emoțiile și comportamentul (de jos în sus);
  • Au ca țintă perturbările sistemului nervos care generează/mențin simptomatologia.

Se bazează pe conștientizarea corporală și echilibrarea psihologică prin înțelegerea emoțiilor, senzațiilor și mecanismelor generate de un eveniment traumatic;

  • Progresele neuro-științifice recente propulsează o creștere majoră a dovezilor în sprijinul abordărilor creier-corp (somatic);
  • Cercetări promițătoare demonstrează că abordările somatice reduc simptomele pe termen scurt și arată eficacitatea pe termen lung;
  • În prezent, există o serie de cercetări cu privire la experiența somatică finalizată în S.U.A., Europa și Brazilia.

Căror categorii profesionale se adresează?

  • Studenţilor și cadrelor didactice
  • Profesioniştilor în domeniul sănătăţii:
  • Medici
  • Psihologi
  • Psihoterapeuţi
  • Fizioterapeutilor
  • Asistentilor sociali
  • Celor care acţionează în cazuri de prima urgenţă: pompieri, poliţie, etc.

Ce poate face terapeutul cu fiinţele umane rănite şi slăbite de traumele trecutului, pentru ca acestea să-şi îmbunătățească stilul de viaţă? 

  • Creşte simţul percepţiei – ajută clientul să-şi dezvolte conştiinţa şi să-şi stăpânească senzaţiile fizice şi sentimentele şi este de o importanţă fundamentală pentru rezolvarea traumei.
  • Reducerea activării răspunsurilor de luptă sau fugă şi descărcarea energiei imense de supravieţuire prin intermediul tremurăturilor spontane și ajută organismul să-şi recupereze echilibrul la nivelul sistemului nervos.
  • Pentru a optimiza șansele de supraviețuire, corpul:
    • Activează implicit succesiunea de conexiuni sinaptice de supraviețuire
    • Mobilizează nivele de energie înalte pentru apărare
    • Oprește (încetinește) funcțiile inutile ale corpului

În situații de urgență, Sistemul Nervos Autonom – SNA utilizează patru funcții de supraviețuire foarte importante:

  • Luptă
  • Retragere
  • Blocare
  • Conexiune socială

Beneficiile terapiei Somatic Experiencing în schimbarea stilului de viață

Beneficii la nivel personal:

  • Clientul învată:
    • să aibă o mai bună orientare în spațiul extern;
    • capacitatea de a fi în contact cu propriile simțuri, simțăminte, intuiție;
    • urmărirea – capacitatea de a menține o direcție, de a avea o direcție;
    • capacitatea de a găsi resursele și mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini activitățile zilnice;
    • să mentină starea de bine la nivel corporal prin:
  • Relaxare,
  • Spațialitate,
  • Detensionare,
  • Împământare,
  • Stabilitate,
  • Conectare;
    • modele de gândire care dau naștere bunăstării emoționale și integrității;
    • starea de stabilitate, mai puțină constricție, respiră mai bine, este mai prezent și are o stare de bine la nivel psihoemoțional;
  • libertate în mișcare;
  • crearea unui dialog intern constructiv;
  • redefinirea personalității/perspectivei (gândirea pozitivă);
  • dezvoltă capacitatea de cooperare și adaptare;
  • creșterea capacității de concentrare;
  • ajută la definirea obiectivelor personale;
  • dezvolarea creativității;
  • diminuează complexele de inferioritate;
  • ajută la rezolvarea problemelor de relaționare;
  • scade numarul cazurilor de depresie și anxietate;
  • reduce starea de agitație și stres;
  • ajută clientul să se raporteze la experiențele sale cu mai multă acuratețe și claritate;
  • ajută clientul să fie conștient de gândurile, emoțiile și acțiunile sale;
  • ajută clientul să aprofundeze legătura dintre cap, inimă și intuiția înnăscută;
  • conduce la scăderea convingerilor limitative comune care blocau bunăstarea emoțională;
  • prin faptul că învață să revină la o stare de “aici și acum” , va recunoaște cum să experimenteze bucuriile simple într-un mod semnificativ, ceea ce duce la un sentiment mai profund de mulțumire;

Beneficii la nivel social:

  • o mai buna comunicare cu cei din mediul social, ca urmare a creșterii încrederii în sine și a inteligenței emoționale;
  • ajută la crearea unui mai mare control asupra simptomelor deprimante și a dinamicii inconștiente.

 

Dacă sunteți interesat de formarea în Somatic Experiencing® vă rugăm să accesați: https://www.pasicatretine.ro/formare-se/